V Авторська школа

V Авторська школа академіка НАПН України Т. С. Яценко

(6 – 11 липня 2009 р., м. Слов’янськ, Донецька обл.)

У Слов’янському державному педагогічному університеті з 6 по 11 липня 2009 року проведено V Авторську школу доктора психологічних наук, професора, дійсного члена НАПН України Т. С. Яценко.

V Авторська школа продовжує роботу чотирьох перших Авторських шкіл, у яких Т. С. Яценко презентує здобутки в галузі глибинної психології. Так, з 5 по 10 травня 2007 року у м. Ялта проходила I Авторська школа; з 21 по 26 квітня 2008 року (там же) – II Авторська школа, III Авторська школа – на базі Уманського державного педагогічного університету ім. П. Тичини з 9 по 14 липня 2008 року, ІV Авторська школа відбулася з 21 по 26 квітня 2009 року. У V Авторській школі академіка НАПН України Т. С. Яценко взяло участь 143 учасника із 33 міст і селищ України та Росії: м. Артемівськ (1), м. Білозерськ (1), м. Горлівка (2), м. Дніпропетровськ (1), м. Донецьк (13), м. Дружківка (1), м. Євпаторія (1), м. Запоріжжя (4), м. Кіровоград (1), м. Київ (11), м. Кривий Ріг (1), м. Краматорськ (5), м. Львів (2), м. Луганськ (1), м. Маріуполь (9), м. Макіївка (2), м. Мелітополь (1), м. Олександрія (1), м. Одеса (1), м. Полтава (1), с. Рубіжне (1), с. Сахновщина (1), м. Сіверськодонецьк (1), м. Сімферополь (1), м. Слов’янськ (46), м. Умань (1), м. Харків (5), м. Хмельницький (3), м. Червоноармійськ (1), м. Черкаси (14), м. Ялта (5), м. Москва (3), м. Нижній Новгород (1). У Авторській школі взяли участь доктори наук – 4 особи; кандидати наук – 22 особи; викладачі, практичні психологи, соціальні педагоги, вчителі освітніх закладів та медичні працівники – 114 осіб, студенти та аспіранти ВНЗ України – 29 осіб.
Проведення V Авторської школи відбулося згідно плану роботи Науково-дослідного центру глибинної психології при РВНЗ “Кримський гуманітарний університет” (м. Ялта) на базі Слов’янського державного педагогічного університету (Донецька обл.). Програма Авторської школи впродовж усіх днів роботи включала два блоки: теорія і практика глибинно-психологічної корекції у великій групі під керівництвом Т. С. Яценко з екранізацією процесу (в актовій залі); глибинно-психологічна робота в малих групах, представлена Т. С. Яценко та її учнями.

В рамках Авторської школи відбувся виїзд на польову кашу на березі р. Донець. В рамках виїзду відбулися заняття з невербальних вправ, які проводили аспірантка кафедри практичної психології Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького І. В. Сірик та співробітник Центру, студентка РВНЗ КГУ (м. Ялта) М. С. Маїк. Невербальні вправи у груповій формі сприяли інтеграції учасників Авторської школи, налагодженню особистих стосунків, зростанню взаємної довіри, підвищенню працездатності та позитивних емоцій, налаштуванню на самопізнання.

Під час V Авторської школи відбулася презентація посібника за матеріалами ІІ Авторської школи: Теория и практика глубинной психокоррекции / Под ред. академика Т. С. Яценко. – К.: ПП “Мастерпринт” 2009. – 221 с.

book_avtor_scholl  Книга ІІ Авторської школи                                             Купить

   Впродовж шести днів відбувалась робота, яку забезпечувала академік Т. С. Яценко (теорію і практику): у першій половині дня в актовій залі з усіма учасниками школи, в другій половині дня в – одній із малих груп. Інші малі групи проводились її учнями, кандидатами психологічних наук, доцентами: Т. І. Білухою, І. В. Калашник, викладачем ЧНУ ім. Б. Хмельницького О. О. Святкою, аспірантами Л. Г. Туз (м. Черкаси), О. М. Усатенко (м. Ялта).

rab_kamnПсихоаналітична робота Т. С. Яценко з автором комплексу тематичних психомалюнків

   Більш глибокому розумінню теоретико-методологічних засад глибинно-психологічного пізнання сприяло проведення під керівництвом Т. С. Яценко супервізії психоаналітичної роботи практичних психологів за використовуваними психокорекційними методиками.

  V Авторська школа засвідчила завершеність психодинамічної теорії та практики, усистематизованість методів, які мають особливий потенціал у їх поєднанні та синтезі. Матеріали представлені:

4-5

Купить

Теория и практика глубинной психокоррекции: Четвертая и Пятая Авт. школы академика НАПН Украины Т. С. Яценко / Сост. Андрущенко В. П. , Глузман А. В. Изд–во НПУ имени М.П.Драгоманова, 2011. – 261 с.: ил.

   Робота Т. С. Яценко актуалізувала в учасників Школи інтелектуальне осмислення теорії та практики глибинно-психологічної корекції. Цьому сприяли процеси співпереживання, співпричетності до цілісного глибинно-психологічного пізнання, інтелектуальної співтворчості, ідентифікації та ін., що створювало відчуття єдності та спільної спрямованості, на особистісно-професійне зростання.

samo_present     Групові невербальні заняття (вправа “Самопрезентація”)

   11 липня відбулося підведення підсумків роботи V Авторської школи, учасники якої презентували свої здобутки та результати роботи, висловлювали враження та окреслювали перспективи подальшої співпраці. Зокрема враження від роботи Авторської школи висловлювали (збережено послідовність виступів):

     Марусинець Маріанна Михайлівна (к. психол. н., доцент КНПУ ім. М. П. Драгоманова): “Шановні учасники! Мені дуже приємно бути з вами. Я знаю Тамару Семенівну вже багато років. На жаль, я жодного разу не була на Авторській школі. Я приїхала, щоб побачити роботу з малюнками і тепер хочу сказати, що для того, щоб це зрозуміти, потрібно бути тут. Дякуємо Вам за ту канву, яку Ви змогли мені розкрити, тому що численні життєві ситуації були пов’язані саме з Вами. Ви завжди казали: “Це так просто”. Дійсно, це так просто піти, будучи 20 років керівником. Я ніколи не думала, що це так просто зробити. Я вдячна Вам за те, що Ви є. Нехай Бог допомагає Вам нести по життю дар, завдяки якому Ви надаєте допомогу по життю багатьом людям. Я знаю, що Ви затребувані і академіками і аспірантами, але ніколи нікому не відмовляли. Дуже Вам вдячна! Хотілось би подякувати організаторам за той теплий прийом, який вони створювали нам всі ці дні. Це теж сприяло гармонії. Здоров’я Вам, довголіття, душевної рівноваги і успіхів у всіх починаннях. Я думаю, що після цієї зустрічі ми ще стократ оцінимо той вклад у відкриття своєї душі, який Тамара Семенівна нам подарувала!”

    Солодухова Ольга Георгіївна (д. психол. н., завідувач каф. психології СДПУ): “Завжди сумно, коли завершується. Тисячократно дякуємо Вам, шановна Тамаро Семенівно, за незрівнянні заняття протягом цілого тижня. Ми дуже раді, що змогли це все увібрати. Це найголовніше і найважливіше з того, за що ми Вам вдячні.”

     Сергєєва Інеса Вікторівна (к. психол. н., декан психологічного факультету СДПУ): “Дорога Тамара Семенівна, ми безмірно вдячні за надану Вами можливість нашому університету, нашому факультету, нашим студентам і випускникам, які знають і цінують Вас. Цей тиждень був надзвичайно змістовним для кожного з нас і дав нам можливість інтенсивного пізнання засобами практичної психології. Я бажаю всім нам, учасникам Авторської школи, викорчовувати отриманий досвід для допомоги самим собі і навколишнім людям. Я також хочу подякувати тому колективу, який приїхав разом з Вами, колектив Ваших учнів і послідовників, які допомогли організувати такий чіткий гармонійний процес роботи. Це світлі, гармонійні люди, які розуміють один одного і Вас “без слів”, що дало унікальну можливість навчання тій властивій вашому колективу душевній теплоті. Бажаю Вам і вашим однодумцям успіхів у реалізації подальших творчих планів. Дякую!”

    Мелоян Анаїт Едуардівна (к. психол. н., доцент, зав. каф. прикладної психології СДПУ): “Мені б хотілось подякувати Вам, Тамара Семенівна, за те, що Ви провели цю Авторську школу саме у нас у Вузі. Також подякувати нашим черкаським колегам за допомогу і підтримку в організації. Наші студенти просили передати, що Ви відкрили для них світ практичної психології і допомогли знайти себе. Дякую Вам за це!”

     Яценко Тамара Семенівна: “Я також хочу Вам подякувати за те, що V Авторська школа не просто пройшла, а пройшла на “5”. І це не лише мій вклад в той ефект, в той зміст, з яким ми всі їдемо. Я говорю “всі”, тому що дуже багато взяла для себе. Це внесок всіх і кожного. У пустому залі це не могло б відбуватися. Було відчуття спільної енергії, що зобов’язує нас не лише перебувати тут, а перебувати з користю. Тому що нам було б нелегко долати зовнішні фізичні тривалі навантаження, пов’язанні з кліматичними умовами роботи, які неможливо було змінити, то ми і тут витримали. Всім вдячність за те, що у вас така висока мотивація. А значить буде і висока продуктивність, і будуть обов’язково результати – “той, хто йде осилить дорогу”, а щоб ця дорога була правильною, ми й бились з вами весь тиждень, щоб ви визначили правильний професійний шлях і щоб ваші зусилля не закріплювали вас у якихсь непродуктивних професійних ходах, а навпаки, щоб вони були кожен раз кроком до майстерності.”

     Галушко Любов Ярославівна (практичний психолог, викладач каф. психології Кіровоградського державного університету): “Шановна Тамаро Семенівно, ми дуже вдячні за ті п’ять Авторських шкіл, які відбулися. Вони особливо глибоко ввійшли в мою душу. Я дуже Вам вдячна, бо спостерігаю за собою особистісний і професійний ріст. Цим я завдячую саме психодинамічній теорії, яку Ви, Ваша праця, бажання і натхнення дають нам можливість пізнавати.”

    Сороката Ірина Юріївна (старший викладач каф. суспільних дисциплін і туризму Львівського навчально-наукового інституту Закарпатського державного університету): “Біологічне життя нам дають батьки. Найважливіша людина причетна до народження це – акушерка. Якщо можлива така аналогія, то я б сказала, що ви душевна акушерка, тому що причетні до народження найважливішого в душі кожного з нас, за що я Вам безмежно вдячна.”

     Макєїч Софія (практичний психолог, м. Краматорськ): “Дорогая Тамара Семеновна! Спасибо судьбе за дарованную мне возможность знакомства с Вами. Позвольте мне выразить свое ощущение по отношению к Вам этими строчками:

“Туман яром, туман долиною
Туман яром, туман долиною
За туманом нічого не видно
За туманом нічого не видно
Тільки видно дуба зеленого
Тільки видно дуба зеленого.”

Пройшла І Авторська школа. Друга Школа символізувала нашу ірраціональність:

“Ой, мороз-мороз не морозь меня
Не морозь меня, моего коня.”

ІІІ Авторська школа символізувала розуміння вертикалі і горизонталі (на Моделі внутрішньої динаміки психіки):

“Ніч яка місячна, зоряна, ясная видно хоч голки збирай
Вийди коханая, працею зморена хоч на хвилиночку в гай.”

ІV Авторська школа:

Одна калина за вікном,
Одна родина за столом
Одна стежина, щоб додому йшла сама
Одна журба до забуття,
Одна любов на все життя,
І Україна бо в нас іншої нема.

Ми розуміємо і цінуємо той внесок, який Ви, Тамаро Семенівно, принесли в практичну психологію. Ми це розуміли завжди, але тут це стало дійсністю. А на V Авторській школі для нас стало очевидним розуміння позитивної дезінтеграції і вторинної інтеграції і значною мірою відбулося теоретико-методологічне усвідомлення підходу до цілісного пізнання психіки. І саме ця пісня:

Ой, зелене жито, зелене,
Хорошії гості у мене
Зеленеє жито женці жнуть
Хорошії гості мене ждуть.

Я б хотіла подякувати Вам за те, що ми знаємо, що Ви нас завжди чекаєте. Ми знаємо, що завжди з чистим серцем, з великою душею приїжджаємо до Вас. Бажаємо Вам перш за все здоров’я, тому що той досвід, ті знання, що ми набули за цей довгий період є неоціненними. У Вас є бажання і вміння ділитися з нами своєю мудрістю. Бажаємо, щоб Господь Бог дав Вам здоров’я на многая літа!”

    Маїк Марія Степанівна (студентка РВНЗ КГУ, м. Ялта): “Дорога Тамара Семенівна, хочу сказати велике спасибі за Авторську школу. Ці Авторські школи допомагають відчувати мені радість і щастя пізнання. Я б хотіла подякувати групі і керівнику Калашник Ілоні за багатогранну і позитивну роботу.”

     Учасник 1: “Я хочу висловити вдячність керівникові малої групи Тамарі Білусі. Я вперше приїхала на Авторську школу. Думки були як калейдоскоп. Потім картинка змінилась, і отримала неперевершений ефект. У мене лягли такі рядки:

Жизнь состоит из коротких мгновений
Будут взлеты после падений
Буря закончится полным штилем
Так и несемся семь футов под килем
Меж островов улыбок и слез
Только один возникает вопрос:
“Куда же мой кораблик причалит?”
То ли к радости, то ли к печали
Влево руля, право руля
Я – капитан своего корабля!”

    Логвіна-Бик Тетяна Анатоліївна (к. психол. н., доцент Мелітопольського державного педагогічного університету): “Мені хочеться сказати, що у нас пройшла плідна робота безпосередньо у великому залі під керівництвом Тамари Семенівни і з вивченням методик у малій групі. Ми приїжджаємо регулярно з ІІ Авторської школи. З Вами ми познайомились в Мелітопольському університеті, куди Ви приїхали для акредитації. Ви провели майстер-клас для магістрантів спеціальності “Практична психологія”. Сподіваюсь, що ми будемо і далі вчитися у Вас новим методикам, таким як робота з каменями. Дякуємо, Тамара Семенівна, за Ваш оптимізм, за позитивні емоції, енергію, яку Ви даєте нам, нові вміння і професіоналізм. Дякуємо Вашим учням і послідовникам, які допомагають нам досліджувати нові професійні творчі шляхи, знайомлять з новими методиками.”

   Чайківська Ореста Петрівна (студентка, м. Львів): “Коли І. Ю. Сороката запропонувала мені глибше зрозуміти метод, то у мене був певний скепсис – я хотіла сама переконатися в цьому. Як результат, можу сказати, що записалася на зимову школу. Є приказка, що “в житті важливо від кого народитись, з ким одружитись і в кого вчитись”. Я прагну вчитися у Вас, Тамаро Семенівно! Дякую!”

     Учасник 2: “Я шість років займаюсь гештальт-психологією, але коли побачила Ваші заняття в Краматорську, вирішила приїхати на Авторську школу. Перші два дні я відчувала втому, було відчуття того, що пройшла вічність. Вчора і сьогодні мені видається, що пролетіла хвилина, і я б ще й ще працювала. Я захоплююсь вашою роботою, вашим досвідом, вашою витримкою і силою. Навіть спостерігаючи за процесом, втомлюєшся, але Ви випромінюєте стільки сил, енергії та позитиву. Учора на фоні супервізії мені стало набагато зрозуміліше, коли Ви призупиняли процес і коментували. Дякую Вам за досвід, я стала Вашою шанувальницею.”